היתר שימוש חורג ברישוי עסקים

תהליך הוצאת רישיון עסק יכול להיות ארוך ופתלתל, ואפילו לשבור בעלי עסקים מסוימים אם הם חסרי סבלנות, ניסיון, או שניהם גם יחד. מכשלה אחת שיכולה לצוץ פתאום בדרככם, בדיוק כשכבר חשבתם שהבנתם את העניין – הוא כאשר אתם מגישים בקשה לרישוי עסק ומגלים פתאום שאי אפשר לתת לכם אותו מאחר והשימוש שאתם מבקשים לעשות בעסק איננו תואם את היתרי הבניה או התב"ע המתועדים הקיימים עבורו, ובמקרה כזה יש צורך להנפיק היתר שימוש חורג עבור העסק שלכם, ואז תוכלו להמשיך לדרככם כרגיל.

 

מתי יש צורך בהיתר שימוש חורג?

כאשר בונים בניין, בית או נכס – יש להוציא אישורי בניה המפרטים, בין השאר, איזה מין סוג מבנה הוא נועד להיות ואיזו מטרה הוא נועד לשרת. פרטים אלה מתועדים במשרדי העירייה או הממשלה, ואלה יוודאו לאורך השנים שהבניין אכן משמש למטרה שלשמה נבנה.

  • שימוש חורג מהיתר בניה: מתרחש כאשר אתם מבקשים להקים במבנה כלשהו בית עסק שאיננו תואם את מטרת המבנה כפי שהותרה לו ברישום היתר הבניה. זה קורה, למשל, כאשר אתם מקימים בית מלאכה או מסעדה בבניין שהיתר הבניה שלו מדבר על שימוש כמשרד.
  • שימוש חורג מהתב"ע (תכנית בניין עיר): חל כאשר אתם רוצים להשתמש בנכס למטרה שונה מכפי שיועדה לבניין או לאזור בתוכנית בניין עיר. למשל, כאשר אתם מבקשים להקים מפעל מזון במקום שיועד למעשה למסחר.

 

כך תבקשו היתר שימוש חורג

שימוש בבניין למטרה שונה מזו שמתועדת בהיתר הבניה או במסמכי התב"ע שלו היא בהחלט אפשרית, פשוט אי אפשר לעשות זאת על סמך שיקול דעתכם האישי אלא רק לאחר הגשת בקשה פורמלית וקבלת כל האישורים הרלוונטיים. אז איך עושים את זה?

 

הגשת טפסים לרשויות הרלוונטיות

יש להגיש בקשה רשמית לשימוש חורג במבנה, בצירוף נוסח טאבו עדכני, הרמוניקה (תכנית אדריכלית), וחוות דעת של מהנדס שלפיה המבנה מסוגל לעמוד בצורה טובה ובטוחה בשימוש שאתם מבקשים לעשות בו. במקרים מסוימים תתבקשו לספק טפסים נוספים, בתלות במקרה הפרטי שלכם ובתנאים שלפניכם.

היתר שימוש חורג

איך לא: תשלום אגרה

הרשות שאליה תגישו את בקשת ההיתר לשימוש חורג תצטרך לפתוח תיק בעניינכם, לברר את הטענות שלכם ולשקול האם המבנה יכול לעמוד בשימוש שאתם רוצים לייעד לו. לכן עליכם לשלם אגרת פתיחת תיק לפני שיוכלו להתחיל לדון בעניינכם.

 

התראה ופרסום הבקשה

לפני שיינתן האישור, יש ליידע את כל הגורמים הנוגעים בדבר, כדי שכל מי שרואה עצמו נפגע מהשימוש החורג יוכל להעלות התנגדויות להיתר. לשם כך תתבקשו להפיץ את רצונכם לעשות שימוש חורג במבנה באמצעות פרסום הבקשה בעיתונות, הודעה לשכנים, וכו'. יש להמתין שבועיים לפחות ולאפשר למתנגדים אפשריים לפנות לרשויות הרלוונטיות ולהעלות את טיעוניהם.

במידה ואכן יעלו התנגדויות שכאלה, התיק שלכם יעבור לוועדת התנגדויות, אליה תוזמנו אתם והמתנגדים לשימוש החורג שלכם, כדי לשמוע את טענות כל הצדדים ולהחליט האם אכן ישנה פגיעה משמעותית שמצדיקה את מניעת השימוש החורג.

 

אישור הבקשה

השאלה האם תקבלו אישור לבקשתכם תלוי בתנאים וגורמים מרובים, שחלקם גם מתעדכנים ומשתנים כל הזמן, כגון היטל השבחה, אישור הגיחון, התנאים שמציבים משרד הבריאות ומחלקת תברואה, וכן הלאה. אם אכן עמדתם בכל התנאים והצלחתם לקבל את כל האישורים המתאימים – מזל טוב, קיבלתם אישור לשימוש חורג בבית העסק שלכם.

הנפקת היתר הבניה לשימוש חורג תתקבל, כמובן, רק אחרי שתשלמו אגרה שניה, הפעם מדובר באגרת היתר.

הגשת היתר שימוש חורג לעסק זה ביופוד

אם נתקלתם בקשיים בתהליך הוצאת רישיון עסק בגלל שימוש חורג בנכס – פנו אלינו. ביופוד מתמחים בתהליכי הוצאת רישיון עסק בכל התחומים, לעסקים קטנים וגדולים בפריסה ארצית. ביופוד מסייעת ומלווה בתהליך קבלת היתר לשימוש חורג בעסק. הצוות של ביופוד מעניק יחס אישי ורמה מקצועית גבוהה, אנחנו מקפידים על אמינות וטיפול מהיר ויעיל בבקשות. במידה ויש לכם שאלות נוספות בנושא שימוש חורג אנחנו נשמח לענות עליהם – צרו איתנו קשר בטופס או התקשרו.