תכנון גני ילדים ומעונות יום

תכנון גני ילדים או מעונות יום, בנייה והקפדה על דרישות הבטיחות וההיגיינה הם משימה רגישה שדורשת דייקנות, מקצועיות ותשומת לב לפרטים. ההורים מפקידים את ילדיהם בידי מערכת החינוך או הגנים הפרטיים למשך שעות ארוכות בכל יום ונותנים בהם אמון שישמרו על ביטחונם של הילדים ויאפשרו להם להתפתח בצורה הנכונה והבריאה ביותר. לשם כך עודכנו הדרישות המקצועיות עבור תכנון גני ילדים ומעונות יום, וכיום מומלץ לכל מי שמתכנן גן ילדים לשכור את שירותיה של חברת ייעוץ מקצועית, מנוסה ומעורה בתחום ובדקויות של הדרישות המעודכנות.

 

איתור מגרש מתאים עבור תכנון מעונות יום לגיל הרך

על מנת לתכנן ולבנות מתקן שיכול לשמש כמעון יום לגיל הרך, תחילה יש לחפש מגרש מתאים לבניה שעונה על מספר פרמטרים, ביניהם:

  • שטח: דונם אחד עבור מעון בעל 3 כיתות.
  • מיקום: תכנון גני ילדים יתאפשר רק באזור שמיועד למבני ציבור על פי ההגדרות הרשומות בתב"ע של העיר. בנוסף, רצוי לשמור על קרבה למוסדות החינוך האחרים של העיר או מקום היישוב, ובמרחק סביר מאזור המגורים שאת תושביו נועד המעון לשרת. אין לבחור מגרש שנמצא בקרבת גורמים מסכנים כגון אזורי תעשיה, מקורות רעש וקרינה, אבק, גזים, זיהום אוויר, מתקני טיהור, ביוב וכו'.
  • תשתיות: חשוב מאוד שלא יעברו תשתיות כלשהן דרך המגרש, כולל קווי חשמל, תשתיות מים וביוב, וכו'. יש להקפיד שלא יוצבו גם עמודי חשמל או טלפון בשטח החצר של המעון.
  • כניסה: המצב המועדף הוא כזה שבו קיימות שתי כניסות למגרש – ראשית שמיועדת להולכי רגל, ואחורית שמובילה ישירות למחסן המטבח. המטרה היא להפריד בין שתי הכניסות כך שלא יהיה שום ערבוב ביניהן, כלומר שכניסת השירות בשום אופן לא תעבור דרך חצר הכיתות. כדאי אף למקם את שתי הכניסות בשתי חזיתות נגדיות.

 

פיתוח המגרש, תכנון גני ילדים ורכישת ציוד

הפרוגרמה הרשמית של משרד התעשיה ומשרד הבינוי והשיכון, מגדירה כיצד צריך להיראות המבנה שישמש כמעון יום לגיל הרך או כגן ילדים, איזה ציוד יש לכלול בו, אילו חדרים ועוד. עיקרי ההנחיות כוללות, בין השאר:

  • חצרות משחקים: תכנון מעונות יום יכלול חצר סמוכה לכיתות הילדים, שם יוכלו לשחק. כדי להבטיח את ביטחונם, החצר צריכה להיות ריבועית או מלבנית שתאפשר לעובדי הגן לראות ולהשגיח על הילדים בכל פינות החצר. בנוסף, עליה להיות מישורית כדי לשמור על ביטחונם של הילדים.
  • ניקוז תקני של גגות וחצרות בכל אזור המעון, על מנת למנוע שלוליות, בוץ, סחף מהסביבה לתוך החצר, וכו'.
  • גידור: על מעון יום להיות מוקף בגדר בגובה 2 מטר על מנת לשמור על ביטחונם של הילדים ולמנוע מהם לצאת מהשטח הבטוח של המעון.
  • מתקנים: ישנו פירוט מדויק בחוק לגבי המתקנים המתאימים לגני ילדים, אולם רוח הדברים הכללית היא כי על המתקנים להיות מותאמים לגיל הילדים ולעמוד בתקן הישראלי 1498.
  • הצללה: לפחות רבע מכל שטח החצר יהיה מוצלל, זאת בעזרת שתי סככות לפחות.

תכנון גני ילדים ומעונות יום

מלבד הדרישות הללו ישנם עוד המון נושאים אליהם צריך לשים לב בעת הקמה ותכנון של גני ילדים. היכן ימוקם כל חדר בגן, מה יהיה גודלו, היכן ימוקם חדר השירותים, כמה אסלות יהיו במקום ומה יהיה גודלן? האם במקום יהיה מטבח מבשל, אם כן אז היכן צריך למקום אותו, מה צריך לקחת בחשבון כאשר מקימים מטבח ועוד המון שאלות ופרמטרים שצריכים להתעכב עליהם.

זכרו כי מדובר כאן בחיי ילדים חסרי ישע, וכי אתם הגורם האחראי לביטחונם ולבטיחותם.

ביופוד מלווה אתכם מ-א' ועד ת'

ביופוד מציעה ליווי ויעוץ צמוד גם עבור תכנון גני ילדים ומעונות יום. החברה מעורה בדרישות המחמירות של כל גופי הרישוי הרלוונטיים, ויודעת בדיוק על מה חשוב להקפיד ואיך לעבור את כל המשוכות בצורה היעילה ביותר. כך תהיו בטוחים שאתם מפיקים את המירב מהמגרש הנתון בידיכם ומתכננים בצורה היעילה והאפקטיבית ביותר את השטח.

בנוסף, לביופוד יש הניסיון וההכשרה הרלוונטיים להקים מטבח במעון ולבצע ביקורות תברואה שנתיות, בזכות העבודה עם טכנולוג מזון ותברואן. אנחנו בביופוד מלווים עשרות גני ילדים ברחבי הארץ, כולל רשתות מוכרות מאוד האמונות על ביטחונן של מאות אלפי ילדים בישראל.