רישוי עסקים – תיקון 34 לחוק

משרד האוצר עמל בימים אלה להעביר חוק הסדרים חדש, במסגרתו תנסה הממשלה להתמודד עם מספר תחומים שזקוקים נואשות לרפורמה מזה שנים במאמר זה נתמקד בתיקון 34 לחוק רישוי העסקים.

 

מהו רישוי עסקים

תעודה הניתנת מהמדינה, שמטרתה לשמור על בטיחות ובריאות הציבור כאשר נכנסים לבית העסק או משתמשים בשירותיו. משמעות רישוי עסקים לבית העסק הוא הוכחה כי הוא עומד בתקנים של גורמים מדיניים ואזוריים שונים, כולל שירותי הכבאות, משרד הבריאות, המשטרה, וכו'. למרבה הצער, ההליך מסוגל להפוך למסע ארוך, מפרך ויקר שעסקים חדשים עלולים לקרוס ולא לצלוח אותו. לא מפתיע שהנושא זוכה לתשומת לב מוגברת בשל משבר הקורונה שפגע קשות בעסקים.

 

הקושי בהוצאת רישוי עסקים

שורש הבעיה נעוץ במדיניות הישראלית לקבלת רישוי עסקים. בניגוד למרבית מדינות המערב, אצלנו התהליך איננו נתון בידיו של גורם יחיד. במקום זאת, כל רשות וגורם רלוונטיים מחליטים על דעת עצמם מהן הדרישות שלהם לאישור רישיון עסק, ומנהלים את תהליך הביקורת והרגולציה באופן עצמאי.

מלבד העומס הבירוקרטי והלחץ שהדבר מפעיל על בית העסק, מדיניות זו יוצרת מצב שבו שתי רשויות יכול להציב תנאים שסותרים זה את זה ומכניסים את בעל העסק למלכוד. כך למשל, יכולים שירותי הכבאות לדרוש מבית העסק להתקין חלון בו בזמן שהנחיות משרד הבריאות אוסרות על פתיחתו.

רישוי עסקים תיקון 34

תיקון 34 לחוק רישוי עסקים

כאמור, הבעייתיות שתיארנו מעלה היא לא דבר חדש, והממשלה מנסה כבר שנים להקים רפורמה שתתקן את המצב. תיקון 34 לחוק הוא חלק ממהלך ארוך טווח שנערך כבר שנים במטרה לתקוף את הבעיה משני כיוונים:

מצד אחד, להקל על הליך הרישוי ולפשט אותו:

  • הרשויות הרלוונטיות יידרשו לפרסם באתר האינטרנט שלהן מידע מוקדם לגבי המסמכים, התנאים וההוראות הנדרשים מכל סוג של בית עסק.
  • חובת פרסום מפרטים אחידים (כלל התנאים לקבל רישיון מצד אותה רשות).
  • הארכת תקופת רישיון העסק המינימלי משנה יחידה ל-5 שנים.

מהצד השני, להגביר את אמצעי הפיקוח והאכיפה נגד הפרת דיני רישוי עסקים:

  • אחריות מוגברת על בכירים במקרה של עבירת רישוי.
  • יצירת אמצעי אכיפה חדשים כמו דרישה לתיקון ליקויים או הטלת עיצום כספי.
  • הענקת סמכויות למפקחים מטעם משרדים ממשלתיים רלוונטיים.

 

חוק רישוי עסקים – החידושים הצפויים להיכנס ב-2020

כאמור, תיקון 34 לחוק רישוי עסקים איננו רעיון חדש ובוודאי שאיננו הניסיון הראשון של המדינה לעשות סדר בתחום רישוי העסקים. הבעיות ביישום הרפורמה עד היום נבעו מהיעדר שיתוף פעולה מצד הרשויות שהתבטא באי-פרסום המפרטים כנדרש (לפי ההערכה, רק 20 מפרטים אחידים פורסמו עד היום מתוך רשימה של כ-200 נדרשים). בנוסף, המפרטים שכבר פורסמו סובלים פעמים רבות מעודף תנאים, או ממפקחים שפשוט מתעלמים מהם.

על מנת לתקן את המצב הזה, הניסיון הנוכחי של האוצר מתעתד לקבוע דד-ליין קשיח לפרסום המפרטים האחידים. בכל מקרה שבו רגולטור כלשהו לא יפרסם את המפרט כנדרש, תתערב ועדת הסדרה בראשות משרד ראש הממשלה ותפרסם בעצמה את המפרט שלו. במקביל, אותה ועדה תדגום רישיונות עסקים שהונפקו, על מנת לברר האם הרשויות חייבו בעלי עסקים בתנאים שאינם כלולים במפרט.

 

השורה התחתונה

הרפורמה הצפויה בדיני רישוי עסקים, אם תצליח להתממש כמתוכנן, אמורה להביא למהפכה של ממש בהליכי רישוי העסקים. האפקט העיקרי של שינויים אלה הוא הקלה על בעלי העסקים עצמם, במיוחד הקטנים והבינוניים. עם זאת, שימו לב כי גם תהיה החמרה של אכיפה וענישה במקרים של עבירות רישוי, על טהרת שיטת המקל והגזר.

רישוי עסקים – ביופוד

חברת ביופוד מתמחה בליווי וסיוע בתהליך קבלת רישיון עסק במגוון רחב של תחומים. הצוות שלנו ישמחו ללוות אתכם בתהליך במקצועיות רבה, מהירות ודקדקנות. אנחנו נשמח לסייע לכם לצלוח את עודף הבירוקרטיה במינימום זמן ועלויות, צרו איתנו קשר לייעוץ ללא התחייבות.