הרעלות מזון רקע כללי

תברואה – רפואה מונעת

אי קולי, סלמונלה ציקלופורה והפטיטיס A , בין הפתוגנים המסוכנים ביותר השנה.

אנשים רבים חלו בשנת 2013 בהרעלות מזון, בארה"ב מגיע מניין החולים לאלפים.


ההערכה קובעת כי רק חלק מהחולים פונים לטיפול רפואי ורק חלק קטן מהפונים עוברים בדיקות לזיהוי הפתוגנים כך שיתכן כי המצב חמור יותר מהמדווח.

יתכן שחלק מההתפרצויות קרו עקב הזדהמות המזון לאחר שנקנה ונלקח הביתה אולם מסתבר כי רוב הרעלות המזון נגרמות על ידי חיידקים שזיהמו את המזון זמן רב לפני שהגיע למדפים בחנויות.


הסיכון להיווצרות והתפרצות הרעלת מזון קיים בכל מפעל מסעדה או רשת המספקת מזון לצרכן, בהגשה חמה, קרה או כמזון באריזתו  המקורית.

חולה שהודבק בהרעלת מזון ואינו מגיע לטיפול רפואי ממשיך להפיץ את המחלה ולהדביק אנשים נוספים וכך נוצרת הרעלה המונית.


הרעלות מזון רקע כללי

תפקידנו כיועצים ואנשי תברואה להנחות את יצרני המזון והעוסקים באריזתו שיווקו ובהסעדה, לעבודה בתנאי ייצור נאותים (GMP) תוך הקפדה על היגיינה בסביבת העבודה ובקרב העוסקים במלאכה.

כך נמנע סיכונים מיקרוביולוגיים ובכלל זה הרעלות מזון המוניות.


הערכת הסיכונים הכוללת לתהליכים הכרוכים בתהליך ייצור אריזה שיווק ומכירת מזון, מתבצעת בשיטה המוכרת ע"י ה FDA והרשויות באירופה ובישראל ונקראת HACCP, שמשמעותה

HAZARD CRITICAL CONTROL POINT.


הלכה למעשה אנשי המקצוע ינתחו  את התהליכים אותם עובר המזון ויאתרו את הסיכונים בתהליך.

בנקודות בהן אותר סיכון תקבענה נקודות בקרה, כלומר יבוצעו בדיקות מיקרוביולוגיות כמיות וכו על מנת לאתר את הגורם המהווה סיכון.

בזמן אמת בתהליך הייצור, במידה ואותר ממצא בעייתי כגון חיידק פתוגני או ספירה גבוהה של חיידקים קוליפורמים (המכונים אינדיקטוריים, כלומר מסמנים סיכוי גבוה להימצאות פתוגנים)

ינקטו כל אמצעי המניעה הנדרשים ובכללם השמדת המזון ניקוי וחיטוי קווי הייצור.

פעולות אלה הן פעולות שגרתיות כחלק ממערכת בקרת איכות לייצור.


בקרע תיערך בדיקה מדוקדקת לסיבת השורש להימצאות התקלה, על מנת לקיים תהליך פעולה מתקנת כחלק ממערכת אבטחת איכות לייצור בהתאם לתקן ISO9001:2008.

במקרים קיצוניים יסתיים תהליך זה בהחלפת ספק.

ביופוד ליווי מקצועי בתחום המזון


אנשי האיכות בחברה אמונים על דיגום

המזון ובדיקתו השגרתית במעבדות חיצוניות על מנת להבטיח את איכותו הכללית והמיקרוביולוגית

ובכלל זה על מנת למנוע התפרצות הרעלות מזון וקלקול מוצר לפני תום חיי מדף.

צלצלו 052-5257750

צרו קשר לייעוץ במקרה של הרעלת מזון

רישוי עסקים
כללי
רישוי עסקים – תיקון 34 לחוק

משרד האוצר עמל בימים אלה להעביר חוק הסדרים חדש, במסגרתו תנסה הממשלה להתמודד עם מספר תחומים שזקוקים נואשות לרפורמה מזה שנים במאמר זה נתמקד בתיקון

קרא עוד »
תהליכי חלב
טכנולוג מזון - מה שרצית לדעת
טכנולוג מזון (חלב ומוצריו)

הגבן הוא טכנולוג מזון של המחלבה. לגבינה טעימה יש סיפור חיים שלם ורומן צפוף עם הגבן, שהתחיל בכלל אצל החלבן והרפתן. דרך ארוכה ועתיקה עובר תהליך

קרא עוד »
היגיינת עובדים
תברואה
היגיינת עובדים

מה הבעיה בהיגיינת עובדים נמוכה במפעלי מזון? (רוב הרעלות המזון נוצרות כתוצאה מהפצת מ"א ע"י בני האדם לכן יש לשים לב להיגיינה של העובד כי

קרא עוד »

למה לפנות אל BioFood?

אני עמרי גור, טכנולוג של מזון והבעלים של BioFood. עוסק בתחום רישוי עסקי המזון למעלה מ 10 שנים, במהלכם התמודדתי עם מאות עסקי מזון עבורם הענקתי את שירותי השונים. אשמח להעניק גם לכם את השירות, הכולל את כל שירותי ההכנה לקראת רישוי העסק, וכן ליווי בית העסק במהלך פעילותו בכדי לוודא תקינות מערכות המזון וייצורו, במטרה להבטיח תוצר מושלם ללקוח, ועמידה בתקנים של משרד הבריאות. יש לכם שאלות? אתם מוזמנים ליצור עמי קשר טלפוני, לייעוץ ללא התחייבות.

לשרותכם, עמרי גור

בין לקוחותינו

סיפורי לקוח

סיפור לקוח - "מכללת כנרת", צמח.
הלקוח ביקש לבחון את האפשרות של הקמת מזנון בשרי, לאחר ובמקום פעל מזנון חלבי בכלל. בפניה אלי, התבקש ייעוץ מקצועי בבחינת האפשרות, וללוות את ביצוע הפרויקטו בסופו של דבר על להקמתו של המזנון.
סיפור לקוח - מערך הגנים "מגוונים" ברמת השרון.
לקוח זה מקבל שירות שוטף קבוע במשך כשנתיים, הכולל דיגום מזון בכל רשת הגנים ושליחתו למעבדה, פענוח התוצאות, הסקת המסקנות והפקת הלקחים הנדרשים כתוצאה. שירות זה מאפשר לרשת גני הילדים לפקח על איכות המזון, ולוודא הגעה של מזון איכותי ובריאותי לפיות הילדים.
סיפור לקוח - מטבח עובדים במפעל "סנו", הוד השרון.
תכנון מלא והגשת התכניות עד לשלב קבלת הרשיון על ידי ליווי, בקרה ופיקוח של פעילות המטבח, על מנת להוביל את פעילותו לתקנית ובעמידה בתנאי משרד הבריאות לצורך קבלת הרשיון והיתר פעילותו.
סיפור לקוח - "מסעדת הדייגים" בנמל יפו.
במסגרת השירות שניתן ללקוח אשר הגיע אלי לאחר שנתקל בבעיה בהפקת הרישיון, נקבעו עבור הלקוח נהלי מטבח ברורים וסדורים, אשר כללו את כל תהליך הקירות החודשית הכוללים בקרה ופיקוח, לאחר אפיון והטמעת הנהלים הוגשה הבקשה לרישיון מחדש, והרישיון הופק בפועל.
סיפור לקוח - מפעל הבשר "יהודה מעדני בשר", א.ת. קרית אתא.
מפעל משפחתי בן כ 20 המייצר מעדני בשר ומגוון סוגים של נקניקים. הלקוח פנה בכדי שאייצר עבורו את מפרטי המוצרים מחדש, שיפור מתכוני המוצרים ועמידה בתקנים הנדרשים לטובת משרד הבריאות. עבור הלקוח הוקמה תכנית דיגום שנתי, ומתנהלת בקרה ופיקוח באופן שוטף עד היום.
סיפור לקוח - מלון "עונות", נתניה.
הלקוח פנה אלי לאחר שנדרש לייעוץ בנושא התנהלות סילוק השפכים. ביצעתי סיור במקום, הופקו לקחים ונמצאו צרכים לשיפור התשתית, לרבות בחינת קווי השפכים הסניטאריים. בפועל הופקו הדוחות הנדרשים, בוצעו בליווי שלי השינויים הנדרשים עד להתנהלות תקינה ונכונה של מערך השפכים במלון.
הקודם
הבא

ההסמכות שלנו