רישיון עסק לסופרמרקט / מרכול

רישיון עסק הוא למעשה סיומו של תהליך מורכב, קפדני ומדוקדק. בעל עסק שהגיע ליום המאושר שבו הוא אוחז בידיו את הרישיון המיוחל, יודע שלא רק שעשה עבודה מעולה במילוי דרישות והנחיות הרגולטור אלא שגם הבין ולמד את אופיין ומהותן החל ברגע הפנייה לקבלת הרישיון, דרך קבלת הרישיון בפועל וכלה בעבודה משותפת עם מחלקת רישוי העסקים של הרשות המקומית לאורך שנים רבות וטובות לאחר קבלת הרישיון.

הוצאת רישיון עסק לסופר

הדרך לקבלת רישיון עסק לסופרמרקט ("מרכול" בפי צו רישוי עסקים) היא מורכבת ודורשת הקפדה על כל דרישה ועל כל פרט בכל מסמך שמוגש, וכן דורשת ידע נרחב בכל המחויב בחוק.

אז במה מתחילים?

ראשית, כמובן, נגדיר את סוג העסק. במקרה שלנו ­– מרכול. אנחנו יודעים מה החזון שלנו וכיצד נרצה להגשים אותו בבניית הסופר־מרקט הטוב, העשיר, המגוון והחדשני ביותר בכל הנוגע לטכנולוגיה שמופעלת בו, למגוון המזון שנמכר בו ולשלל השירותים המוצעים בו. אך אם נרצה להבין מה החוק דורש מאיתנו – ואנו בהחלט נדרשים להבנת החוק – נוכל לעיין בצו רישוי עסקים שזמין ונגיש לנו באינטרנט וכתוב בצורה מאוד ברורה ומפורטת.

על פי התקנות החדשות של אגף רישוי העסקים במשרד הפנים (רפורמת רישוי עסקים דיפרנציאלי) נקבעו מסלולים לקבלת רישוי לעסקים בהתאם למורכבות תחום העסק. מטרת התקנות החדשות הללו היא לשפר, לייעל ולקצר עד כמה שאפשר את תהליך קבלת הרישוי. אם כן מצד אחד הדרך לקבלת הרישיון הנכסף הפכה לידידותית, נגישה יותר ומקוצרת באופן משמעותי, ומצד שני תוקף הרישוי שניתן בסופו של דבר הוא ארוך הרבה יותר וזה נפלא.

עסקים העוסקים בממכר מזון כגון מרכולים נחשבים עסקים במסלול מורכבות בינונית והם עשויים לקבל היתר מזורז (שנקרא מסלול מקוצר ב) להפעלת העסק עד להשלמת תהליך הרישוי.

ביקור ברשות המקומית

ובכן, כצעד ראשון נפנה למחלקת הרישוי ברשות המקומית כדי לפתוח תיק לקבלת רישוי וכדי ללמוד מפקידי הרישוי מה נדרש מאיתנו בדרך להגשמת החלום.

ברשות המקומית נידרש להגדיר איזה סוג מרכול ברצוננו להפעיל – מרכול שאין בו טיפול במזון או מרכול שיש בו טיפול במזון (דברי מאפה, מעדנים, דגים ובשר). המסלול לקבלת הרישוי מתפצל בנקודה זאת שכן טיפול במזון דורש הרשאות נוספות על אלה שנדרשות ממרכול שאינו מטפל במזון.

פקידי הרישוי ינחו אותנו בסוג המסמכים שעלינו למלא ויאמרו לנו אלו נתונים להציג ובכמה העתקים. כמו כן נידרש לפנות לרגולטורים – הרשות הארצית לכבאות והצלה ומשרד הבריאות. שימו לב – עלינו להקפיד על תשומת־לב מרבית בעת טיפול בטפסים הנדרשים ולמלא אותם בקפדנות ובדקדקנות. כל הפרטים שנמסור ייבדקו וייבחנו בשבע עיניים על ידי גורמים שונים הן ברשות המקומית והן במשרדי הרגולטורים ולפיכך חשוב שנעשה עבודה מושלמת בטרם נגיש את הטפסים.

פקידי רשות הרישוי יבקשו מאיתנו להציג את התוכניות האדריכליות של העסק ולהגיש בקשה לקבלת חוות דעת מקדמית מטעם מפקחי ומומחי העירייה וכן מטעם הרגולטורים שאליהם אנו נדרשים לפנות.

רישיון עסק לסופרמרקט לפי הספר 

תקנות נדרשות לקבלת רישיון עסק למרכול

משרד הפנים מפרט לנו את התקנות המקדימות והנדרשות לקבלת היתר להפעלת מרכול.

ראשית נידרש להציג תוכנית מפורטת שכוללת את גודל המבנה, מיקום המחלקות השונות, מיקום המחלקות לטיפול במזון, אופי המבנה – קירוי וריצוף, אינסטלציית מים וחשמל, מקומות פינוי וסילוק אשפה ועוד; שנית נידרש להציג פרשה טכנית ובה תיאור מילולי של מהות העסק ואופן פעילותו;  עוד נידרש לעמוד בסטנדרט המחוקק בתחומי מערכת המים ותקינותה, פינוי שפכים, טיפול בפסולת ופינויה, סידורים תברואתיים, אוורור וקירור, תאורה, ריהוט, הדברה, איסור עישון במקומות ציבוריים וכיוצא באלה.

המשך טיפול

לאחר שנגיש את כל המסמכים לפקידי הרישוי ברשות המקומית לצורך בחינה ובדיקה, נמתין לביקורת בעסק של מפקחים מטעם הרשות המקומית ומטעם הרגולטורים. הביקורת תהיה קפדנית מאוד ועלינו להתכונן אליה היטב. עלינו לזכור שכל פרט קטן ייבדק ואם יימצא ליקוי כלשהו נידרש לטפל בו באופן מיידי והתהליך כולו עלול להתעכב.

למה כדאי להיעזר במומחים של ביופוד

התהליך לקבלת הרישיון הנכסף אף שהתקצר והתייעל מאוד בשנים האחרונות,  עדיין עלול להתיש את בעל העסק כשכל רצונו הוא כבר לקפוץ למים ולהתחיל לעבוד. בעל העסק לא תמיד פנוי לקרוא את כל האותיות הקטנות, לאתר את כל הנתונים הנדרשים וללקט את כל המידע החשוב באופן מסודר ובשלמות הנדרשת.

וכאן נכנסים לתמונה המומחים של חברת ביופוד עם ניסיונם המקצועי והעשיר בליווי מאות עסקים בדרך לקבלת רישיון העסק הנכסף. המומחים של ביופוד כאן בשבילכם וממתינים ללוות, להדריך ולכוון אתכם כשותפים מלאים לאורך כל הדרך עד להגשמת החלום – קבלת הרישיון לסופרמרקט / מרכול.  ובברכת שיתוף פעולה פורה!