רישוי עסק למכון קוסמטיקה

הדרישה של המדינה להוציא רישיון עסק ולהשאיר אותו עדכני עם השנים, היא הדרך שלה לשמור על שלומו של הצרכן ולדאוג לאינטרסים שלו. רישיון עסק הוא בעצם תעודה המעידה על כך שבית העסק שלכם עבר את כל הבדיקות הנחוצות ועמד בכל התקנים הרלוונטיים לתחום העיסוק שלכם, כדי שתוכלו להעניק שירות אפקטיבי ובטוח ללקוחותיכם. אם כן אין פלא שבין התחומים שדורשים את אישור משרד הבריאות קוסמטיקה היא אחד הענפים שנדרשים בהוצאת רישוי עסק מיוחד.

 

אישור משרד הבריאות קוסמטיקה – מי מחויב בקבלתו?

ענף הקוסמטיקה נופל תחת קבוצה 1 של טבלת רישוי העסקים המעודכנת – קבוצת בריאות, רוקחות וקוסמטיקה. בתחום זה אנחנו מתעסקים ישירות בגופם של הלקוחות שלנו, מעניקים להם טיפולים פיזיים חודרניים יותר או פחות, או מוכרים להם מוצרים שנועדו למריחה על עורם, להרחה או לבליעה. זו הסיבה שקוסמטיקאיות וקוסמטיקאים מחויבים בהוצאת רישיון עסק על מנת שיוכלו להפעיל את בית העסק שלהם באופן חוקי. החוק תקף לגבי כל מי שמספק טיפולי יופי וקוסמטיקה שאינם מוגדרים כטיפולים רפואיים.

המצב מורכב יותר בכל הנוגע לחנויות קוסמטיקה, אשר מוכרים מוצרים הקשורים לתחום זה אבל לא מעניקים טיפולים של ממש. כאן מומלץ להתייעץ עם איש מקצוע בשאלת הרישוי, מאחר והצורך בהוצאת רישיון לחנות מוצרי קוסמטיקה הוא מורכב למדי ותלוי במספר גורמים, כגון שטח החנות, פעילות במסגרת קניון המנוהל על ידי חברת ניהול, ועוד.

תנאים לקבלת אישור משרד הבריאות – קוסמטיקה ומכוני יופי

נציין קודם כל כי הגוף האחראי על הענקת רישיון עסק בתחום הקוסמטיקה הוא הרשות המקומית. הרשויות המקומיות הן אלה שגובות אגרות במקרה זו, ולכן זוהי האחריות והסמכות שלהן לקבוע ולאכוף את התקנות להענקת רישוי עסק לקוסמטיקה. עוד נציין כי בית עסק המספק שירותי מניקור ופדיקור בלבד איננו מחויב בהנפקת רישיון עסק קוסמטי, אולם שימו לב כי החרגה זו תקפה רק כל עוד המכון איננו מספק אף שירותים אחרים מלבד שני אלה.

התנאים לקבלת אישור משרד הבריאות בקוסמטיקה כוללים רשימת הנחיות בטיחותיות הנוגעות לצורת העבודה, להכשרת העובדים והעובדות, וסוג החומרים בהם משתמשים במהלך העבודה במקום:

  • האישור תקף לגבי מכון קוסמטי, כלומר כזה שמעניק טיפולי יופי שאינם מוגדרים כרפואיים.
  • חובה לעמוד בתנאים של היגיינה וסטריליות נאותים לעבודה עם מטופלים.
  • כל החומרים שנמצאים בשימוש במכון חייבים לעמוד בתקן הישראלי ולא לשקף סכנה כלשהי ללקוחות. 
  • אם הטיפול כולל שימוש בכלים שונים כגון פצירות, מספריים מטושים וכו' – יש לשמור על כללי ההיגיינה ולהשתמש בכלים חד פעמיים או לחילופין להעביר את הכלים חיטוי מפני חיידקים, זיהומים ופטריות לפני כל שימוש.
  • עבודה עם ספקים בעלי אישור משרד הבריאות ועם חברות ייצור מוכרות ומוסמכות בלבד.
  • אישורים מיוחדים לפי אופי העבודה בכל מכון באופן אישי. למשל, מכון המציע שירותי הסרת שיער בלייזר יתבקש לסדרה של אישורים הרלוונטיים לתחום זה, כולל בדיקות תו תקן של הציוד עצמו, הסמכה של עובדי המכון להציע את טיפול הסרת השיער, ועוד.

אישור משרד הבריאות קוסמטיקה

אישור משרד הבריאות לתחום הקוסמטיקה: כך תוציאו רישוי עסק בתחום

קודם כל, חשוב לציין שתהליך הוצאת רישוי עסק יכול להיות מורכב ומבלבל למדי. במקרים מסוימים התהליך הוא ארוך ומייאש, אולם במקרים אחרים ניתן לפשט אותו, לקצר ולהוזיל אותו משמעותית – אם אתם מכירים היטב את ההליך ויודעים לנהל אותו נכון. לכן בכל מקרה נמליץ בתור צעד ראשון לפנות לבעל מקצוע, אפילו אם מדובר בפגישת ייעוץ חד פעמית. רק כך תוכלו להיות בטוחים שאתם מנהלים את ההליך בצורה החכמה והחסכונית ביותר בזמן ובכסף.

 

פתיחת הבקשה לרישוי עסק

על מנת להתחיל להניע את התהליך, עליכם לתאם פגישה באגף הרישוי הרלוונטי אליכם לפי הרשות המקומית שבה מתעתד להיות ממוקם העסק שלכם. נכון להיום, משרד הבריאות הוא גורם הרישוי היחיד אליו עליכם לפנות בתור קוסמטיקאים, אולם חנויות למוצרי קוסמטיקה מחויבות במקרים מסוימים לעבור גם דרך משטרת ישראל. שימו לב כי המשרד להגנת הסביבה, שבעבר היה חלק מתהליך הוצאת רישיונות עסק מסוג זה, כיום איננו נחוץ.

 

מילוי רשימת הדרישות הרלוונטית

עם הגשת הבקשה לקבל רישוי עסק, תקבלו רשימת דרישות, בדיקות ותקנים שעליכם לבצע או להעיד כי אתם עומדים בהם. ישנן דרישות מרובות לגבי מבנה בית העסק עצמו, ביניהם בניית קירות מבטון ולא מחומרים מסוכנים אחרים, רמת ניקיון, גישה לחדר שירותים, עמידה בתנאי איסוף פסולת, אוורור, תאורה ועוד. בנוסף, מציבות הרשויות תנאים גם לגבי הקוסמטיקאית או הקוסמטיקאי עצמם, כולל הוכחה שאינם חולים במצבים מדבקים כלשהם, ועמידה בתנאי היגיינה מסוימים כמו שטיפת ידיים בין מטופל למטופל, לבישת בגדי עבודה נקיים, ועוד. 

 

קבלת תשובה מהרשויות

בסופו של התהליך, אחרי הגשת כל הטפסים וביצוע כל הבדיקות הנדרשות, תקבלו מהרשויות תשובה סופית. אם עמדתם בכל הדרישות, תקבלו רישיון עסק תקף למשך 3 שנים. אם ישנה בעיה באחד התנאים, תיאלצו לפתוח בתהליך תיקון הליקויים והמשך ניהול הבקשה.

אישור רישוי עסק לקוסמטיקה

אכיפת רישיון עסק קוסמטיקה

קחו בחשבון שהאחריות לשמור על רישוי העסק בתוקף איננה מסתכמת רק במועד הקמתו. במקום זאת, כל רשות מקומית דואגת לאכוף את רישוי העסק ולוודא שהעבודה אכן מתנהלת בהתאם לנהלים ולהצהרותיכם בעת הגשת בקשת הרישיון לעסק. יש לרשויות המקומיות שתי דרכים עיקריות לבצע את האכיפה השוטפת הזו. הראשונה היא באמצעות ביקורים תקופתיים של פקחים מטעמה שעוברים בין מכוני קוסמטיקה ומוודאים כי הכל אכן מתנהל בהתאם לנהלים וההצהרות של בית העסק. אפיק האכיפה השני הוא עובר דרך הקהל הרחב, כך שהתנהלותכם מול הלקוחות ואף מול שכנים של בית העסק היא משמעותית ביותר ומומלץ שלא לזלזל או להזניח אותה.

 

הוצאת רישיון עסק: משתלם ללקוחות וגם לעסק

כפי שהסברנו מעלה, מטרתה העיקרית של התקנה הקובעת כי מכון קוסמטי מחויב בהוצאת רישיון עסק – היא על מנת להגן על ביטחון הלקוח. אולם שימו לב כי גם אתם בתור בעלי העסק מרוויחים מהתהליך, אפילו שנדמה במבט ראשון כי מדובר בבזבוז של זמן, כסף ומאמץ מצידכם.

קודם כל, מאחר ושמירה על בטיחותו של הלקוח היא גם אינטרס שלכם בתור בעלי העסק, על מנת לשמור על המוניטין שלכם ועל איכות העבודה שאתם מסוגלים לספק ללקוחות. שנית, בית עסק לגיטימי, חוקי ומאושר משדר ללקוח כי אתם בעלי מקצוע אחראיים ורציניים, שמכבדים את עצמם ואת הלקוח, ומשקיעים בהענקה של שירות מקצועי, איכותי ומעודכן לקהל הלקוחות שלכם.

מעוניינים לפתוח מכון קוסמטיקה? אנחנו כאן בשבילכם – ליווי אישי לאורך כל תהליך הוצאת רישיון עסק למכון קוסמטיקה שתמיד חלמתם עליו. המומחים של ביופוד יענו לכם על כל השאלות ויפיגו כל חששות במקצועיות רבה, אדיבות, וזמינות מתוך ניסיון עשיר ורב בתחום רישוי עסקים.