מדריך לקבלת רישיון עסק

תוכן עניינים

בעלי עסקים בארץ מכירים היטב את המושג המאיים: רישיון עסק. מדובר במסמך שמרבית בתי העסק בארץ מחויבים להנפיק לפני פתיחת העסק ואפילו בעקבות שינויים מסוימים בעסק קיים ומורשה. תהליך הנפקת הרישיון יכול להיות ארוך ומבלבל, ובעלי עסקים חדשים (ואפילו כמה ותיקים) עלולים להירתע או להיתקע במהלכו לפני שיגיעו לנקודת הסיום. אז איך מגישים בקשת רישיון עסק ויוצאים מזה בשלום?

מה זה בכלל רישיון עסק?

במשפט אחד, רישיון עסק בתוקף מעיד על כך שבית העסק הוא תקין, תקני ובטוח לכל מי שמגיע אליו או נעזר בשירותיו. זהו מסמך הכולל אישורים מגופים שונים במגוון תחומים – החל ממשרד הבריאות ועד מכבי האש – כי בית העסק עשה את כל המאמצים הנדרשים כדי לעמוד בתקנים שהציבו ונוקט בכל אמצעי הבטיחות הראויים.

בעל עסק שבחר לפתוח את שעריו ולפעול ללא רישיון, מסכן את הציבור ומאיים על הבטיחות והביטחון של כולנו. יתרה מכך, מדובר  למעשה בעבירה פלילית שעלולה להביא לקנסות כבדים ואפילו לעונש מאסר.

אילו בתי עסק מחויבים בהנפקת רישיון עסק?

ב-2013 פרסמה המדינה את "צו רישוי עסקים", מסמך המפרט אילו בתי עסק מחויבים בהוצאת רישיון על מנת לפעול בארץ. על פי הצו, ישנם עשרה תחומים עיקריים שדורשים רישיון עסק:

  1. מזון
  2. חקלאות ובעלי חיים
  3. בריאות, רוקחות וקוסמטיקה
  4. דלק ואנרגיה
  5. מים ופסולת
  6. שירותי שמירה ואבטחה, נשק ותחמושת
  7. רכב ותחבורה
  8. תעשייה, מלאכה, כימיה ומחצבים
  9. עינוג ציבורי, נופש וספורט
  10. מסחר ושונות

עם זאת, תחום רישוי העסקים בארץ הוא מורכב למדי וקיימים מקרים יוצאי דופן רבים של עסקים שאינם מחויבים כלל בהוצאת רישיון עסק. אם יש לכם ספק כלשהו בנוגע למקרה המסוים שלכם, מומלץ תמיד להתייעץ עם בעל מקצוע בתחום כדי לגשת לנושא בצורה נכונה, ולא לבזבז זמן ומשאבים על תהליכים בירוקרטיים מסובכים שכלל לא נדרשתם אליהם.

רישיון עסק

מתי מוציאים רישיון עסק?

הנפקת רישיון עסק תתרחש כמובן לפני פתיחת עסק חדש בכל אחד מהתחומים האלה, אבל לעתים נדרשת גם בעסק קיים שכבר הוציא רישיון עסק בעבר. זה קורה כאשר בית העסק עובר שינוי יסודי מבחינה ארגונית או פיזית. שינויים בעסק שעלולים להעלות את הצורך להוציא רישיון עסק מחודש כוללים:

  • שינויים בבעלות על העסק: שותף שהצטרף או עזב, בעלים שהתחלף, צירוף של מנהל קבוע חדש לבית העסק, מכירת הזכויות של החברה או שינוי שמה דרך רשם החברות.
  • שינויים מבניים כגון בניה, שיפוץ או כל שינוי פיזי אחר בשטח העסק.
  • שינויים בסוג העיסוק או בתוכנית של העסק.

סוגי רישיון עסק

כפי שראינו, עסקים המחויבים ברישוי הם מגוונים, שייכים לכל מיני תחומים, ומגיעים בכל הגדלים והסוגים. בשל כך, לבתי עסק שונים יהיו צרכים משתנים והם יהיו מחויבים לעמוד במגוון תקנים על מנת לקבל רישיון, כל עסק בהתאם לסוג הרישיון שהמדינה הגדירה.
בעצם המדינה יצרה ארבעה סוגים של רישיונות עסק שניתנים לעסקים מסוגים שונים. כל אחד דורש עמידה בתקנות מסוימות ומספק רישיון למשך פרק זמן מתאים.

  1. רישיון עסק לצמיתות. רישיון זה נכנס לתוקף באופן מיידי ואיננו פג כלל כל עוד לא נסגר העסק, או שהתרחש בו שינוי מהותי שדורש חידוש הרישיון, או שהרשות ביטלה אותו מסיבות כאלה ואחרות.
  2. רישיון תקופתי. זהו רישיון הניתן למשך פרק זמן מוגדר מראש (לרוב שנה, שלוש או חמש שנים). בסוף התקופה, הרישיון פג באופן אוטומטי ועל בעל העסק להתחיל בתהליך חידוש הרישוי.
  3. רישיון זמני. ניתן לתקופה קצרה יחסית, בה על העסק להשלים את הדרישות של גופי הרישוי השונים. רישיון זה יכול לחול גם על התקופה בה גופי הרישוי השונים עורכים ביקורות ראשוניות בעסק.

איך ניגשים לתהליך הוצאת רישיון העסק?

כפי שהוזכר קודם, תהליך הנפקת הרישיון יכול להיות ארוך ומבלבל. לכן כדאי לגשת אליו בסבלנות ולעבוד בצורה מסודרת. אי אפשר להפריז בחשיבותו של ייעוץ מקצועי בתהליך הזה – הוא יחסוך לכם זמן וכאב ראש, ובטווח הארוך כנראה שגם הוצאות לא מבוטלות.

פניה ליחידת הרישוי

הצעד הראשון צריך להיות פניה ליחידה לרישוי עסקים או למשרד הרישוי ברשות המקומית שבה אתם מתכוונים לפתוח עסק או לשנות עסק קיים, ולברר איתם אילו מסמכים הם יבקשו לראות מכם כדי להעניק את הרישיון לעסק, אילו טפסים עליכם להגיש וכו'. ברוב המקרים, אפשר למצוא את המידע באתר האינטרנט של הרשות ואפילו להוריד שם את כל המסמכים הרלוונטיים, בלי לצאת מהבית.

מידע מלא על דרישות הרשויות השונות ניתן לקבל באמצעות הגשת בקשה לקבלת מידע מקדמי, אמנם בקשה זו כרוכה בתשלום אגרה אך הרשות מחויבת למסור את המידע המקדמי תוך 30 ימים.

לבקשה לחוות דעת מקדמית לרישיון עסק לפני הקמה יש לצרף תוכניות הנדסיות חתומות על ידי איש מקצוע מוסמך, אדריכל, כולל פרשת עסק.

מסמכים לרישיון עסק

איסוף מסמכים

אחרי שאספתם את רשימת הדרישות הרלוונטית לסוג העסק שלכם ולרשות המקומית שלכם, הגיע הזמן להתחיל לאסוף את המסמכים הרלוונטיים ולמלא את הטפסים המבוקשים להגשה. אל תיבהלו אם השלב הזה מתארך יותר מכפי שציפיתם, היעזרו בסבלנות וזכרו שבקרוב יהיה לכם עסק מורשה משלכם. כשסיימתם לאסוף את כל הניירות הרלוונטיים, הגישו אותם לרשות ביחד עם בקשה לרישוי.

בין המסמכים הדרושים ניתן למצוא: מפה מצבית בה מצוינים מיקומי התשתיות, מיקום מדויק של העסק בבניין או ברחוב, מתקני סילוק אשפה אם קיימים, צנרת גז, מערכות כיבוי אש ואף מקומות חנייה.
גם תרשים של סביבת העסק הכולל גוש וחלקה נדרשים, ואת הדרכים המובילות אל העסק שלכם.

תוכנית עסק הנדסית, אותה ציינו בבקשה המקדמית וכמובן את תשלום האגרה. האגרה משולמת בעבור כל פריט בנפרד, לדוגמה מסעדה בנפרד ולבר המגיש אלכוהול בנפרד (על אף שעובדים תחת אותה קורת גג).

בחינת הבקשה לרישיון

לרשות המקומית יש להגיש תוכניות לבקשה לרישיון עסק (המספרת בהרחבה את סיפור העסק, תוכנית הנדסית) ופרשת טכנית אשר מסבירה במילים את התהליכים המתבצעים בעסק (לרוב פרשה נכתבת על ידי תברואן מוסמך או טכנולוג מזון). את המסמכים יש להגיש ב4-5 עותקים + העתק בדיסק למחלקת רישוי עסקים ולשלם את האגרה.

כעת עליכם להמתין לאישורו של כל גורם רישוי (הנדסה, משטרה, כיבוי אש..). בדרך כלל עומד לכל גורם רישוי פרק זמן של עד שלושה חודשים לאישור.

לאחר שמחלקת רישוי עסקים ברשות תסיים לרכז את כלל ההמלצות החיוביות אז רישיון העסק יונפק לתקופת הזמן שנקבעה.

שאלות ותשובות בנושא רישיון עסק

עסקים הקשורים למזון, בריאות, נופש, ספורט, תעשייה, חקלאות, תחבורה ואבטחה הם חלק מקבוצות העסקים שנקבעו בחוק כעסקים טעוני רישוי, קריא נדרשים בתעודת רישיון עסק. ככלל, כל עסק בישראל נדרש לבדוק האם הוא נכלל ברשימת העסקים הנדרשים לרישוי. ניתן לבדוק באתר משרד הכלכלה תחת "צו רישוי עסקים".

ניתן לבדוק אם קיים רישיון עסק דרך מחלקת רישוי העסקים ברשות בה נמצא העסק. בחלק מהרשויות בארץ ניתן לבדוק דרך אתר האינטרנט.

עסקים למכירת מכשירי אלקטרוניקה, אופנה ובגדים, תכשיטים, מחשבים, מקצועות חופשיים ועוד. בעצם כל מי שלא נכלל ברשימת העסקים טעוני רישוי לא נדרשים ברישיון עסק.

עלות הוצאת רישיון עסק תלויה בהמון פרמטרים שונים כגון, סוג העסק, גודל ומספר הרשויות הנדרשות בתהליך הרישוי.

רישיון עסק זה ביופוד

תהליך קבלת רישיון עסק הינו סבוך, ארוך ודורש התמודדות עם מגוון רחב של רשויות וגופים שונים – בירוקרטיה במיטבה. יחד עם זאת, הוצאת רישיון עסק הינו חוק במדינת ישראל (במידה והעסק מופיע בצו רישוי העסקים), ועסק שעובד ללא רישיון או שרישיונו אינו בתוקף נחשב לעבירה פלילית, ולכן אין אפשרות להתחמק.

משך הזמן שלוקח להוציא רישיון עסק מאוד תלוי בסוג העסק, בדרך כלל לעסקים קטנים התהליך קצר יותר, בממוצע עד שלושה חודשים, ואילו לעסקים גדולים יכול להיות בין שישה חודשים ועד שנה וחצי.

משרד האוצר מקדם רפורמות רבות בנושא רישוי עסקים, בכדאי לקצר את משך הזמן, להקל על העסקים בתהליך ואף להגביר את האכיפה. יחד עם זאת, הדברים אינם נראים כיום בשטח.

חברת ביופוד מתמחה בליווי תהליך קבלת רישיון עסק בכל תחום. הניסיון העשיר שצברנו בהוצאת רישיונות עסק למאות הלקוחות שלנו במגוון רחב של תחומים מקנה לנו יתרון מהותי. אנחנו מבטיחים ללקוחותינו עמידה בזמנים, אמינות ושקיפות. במידה ויש לכם שאלות נוספות בנושא רישיון עסק, צרו איתנו קשר ונשמח להעניק לכם שירות מקצועי.